Husqvarna TE 511

Klik hier voor meer foto's

Nederland
Adviesprijs: € 7.999,00
Inclusief BTW/BPM

België
Adviesprijs: € 6.999,00
Inclusief BTW

Met de TE 511 heeft Husqvarna het ultieme wapen voor de E3 klasse in huis. Maar deze motor is ook buiten competitie de keuze bij uitstek voor wie van pure power houdt.

Doordacht
De injectie gevoede TE 511 is al van bij zijn lancering een unicum. Zijn geavanceerd blok, het speciale linksysteem en de plaatsing van de hoofdas van het blok, maken deze motor anders dan alle anderen. De TC 511 werd recent verbeterd met een met chroommolybdeen versterkt balhoofd, aangepast subframe, nieuwe bevestigingspunten voor het blok, verbeterde radiatoren en een aangepaste luchtfilterbox voor betere luchtstroom. 
Daar komen nu ook de nieuwe 2013 kleuren bij en andere handvaten. 

De injectie komt van het gereputeerde Keihin en ze werkt via een gasklephuis met een dubbele vlinderklep. Samen met de komst van elektronische benzine injectie is er nu ook een keuze uit 2 verschillende mappings. Eén waarbij het volle vermogen vrij komt en één waarbij de motor iets gematigder wordt. 
Dat is vooral handig op glibberige ondergrond. Al is het hoe dan ook zo dat de Husqvarna TE 511 een absoluut voordeel heeft als het op tractie aankomt. 

Dankzij het CTS (Coaxial Traction System) is de veerwerking niet onderworpen aan de kettingspanning en de aandrijving van de motor. Hierdoor komt er een constante en dus betere tractie. Husqvarna schakelt de wisselende krachten ten gevolge van de aandrijving uit door het voortandwiel op een as te combineren die zowel voor de aandrijving van het blok als voor het scharnierpunt van de swingarm zorgt. Aan die swingarm valt ook het bovenaan gemonteerde linksysteem op. Dit verbetert de werking van de schokbreker en draagt van zijn kant ook bij tot een betere tractie. Door het linksysteem bovenaan de swingarm te plaatsen, is er echter ook een grotere grondspeling en wordt het onderhoud aanzienlijk vergemakkelijkt.

Superieure componenten
Superieure Kayaba veercomponenten, Brembo remmen en Excell velgen zijn de uiterlijke kenmerken van een superieur rijwielgedeelte. maar natuurlijk zit ook het nieuwe frame en de swingarm daar voor veel tussen. Verder kiest Husqvarna enkel voor hoogwaardige componenten. De Akrapovic uitlaat houdt de motor binnen de homologatienormen qua uitlaatgeluid, maar er is ook een meer competitiegerichte Akrapovic Racing Exhaust beschikbaar bij de TE. 
De TE449 en 511 zijn de enige enduromotoren op de markt die standaard met een E3 goedgekeurde Akrapovic en een Akrapovic Racing Exhaust geleverd worden.

Hoogtechnologisch
Akrapovic en Kayaba zijn niet de enige gereputeerde leveranciers van de 2013 Husqvarna 511. Ook Brembo doet een stevige duit in het zakje met een nieuw ontwikkelde voorrem en de hydraulische koppelingsbediening. En er is ook nog de doorgedreven massacentralisatie. De 511 heeft een tweeledige tank. De grootste gedeelte -met 6,5 liter inhoud- wordt gevoed via de achterzijde van het zadel en zit centraal in de motor. Daaronder is er echter nog een tweede tankdeel dat 2 liter groot is, nog lager in de motor hangt én uit transparant plastiek gemaakt werd. Je ziet dus altijd als je benzinevoorraad te laag wordt. Dit systeem biedt ook een garantie op een lager geplaatste benzinepomp. Dat is goed voor de continuïteit van de toevoer én voor het verlagen van het zwaartepunt. Los van het gecentraliseerde zwaartepunt, slaagde Husqvarna er ook in om de 511 te beperken tot een gewicht van 113 kg. Het totale design met het nieuwe frame, de plaatsing van de luchtfilter vooraan en bovenin, plaatst Husqvarna mijlenver boven de concurrentie. Met de 2013 TE 511 brengt Husqvarna de meest geavanceerde zware enduro’s op de markt. De nieuwe TE’s zijn en blijven door hun hoogstaande technologie het referentiepunt.